وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping
وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping

وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا | آموزش PDMS Piping

www.PipingTeam.com

لوله های آتش نشانی (Fire Fighting Pipes)

  • 1- در سکوهای دریایی، به دلیل اینکه محدودیت فضا برای مخزن ذخیره سازی اب آتش نشانی وجود ندارد، از آب دریا استفاده میکنند. اب دریا به دلیل داشتن املاح بسیار زیاد، خورندگی زیادی دارد و لوله های فولادی معمولی (Carbon Steel) قابل استفاده نیست. در گذشته لوله های فولادی را با پوشش های درونی سیمانی یا پلاستیکی برابر خوردگی محافظت میکردند (مانند سکوهای سلمان) ولی جدیدا از لوله های GRP و یا Cu-Ni (کاپر نیکل) استفاده میکنند که دلایل خاص خود را دارند   
    2- در پالایشگاه ها ، ممکن است دو حالت داشته باشیم.
        حالت اول: سیستم خنک کاری با آب دریا باشد (Cooling Water) و عموما برای این کار واحدی به شکل استخر با نام Basin وجود دارد که آب دریا به آنجا آمده و تصفیه اولیه انجام میشود و سپس برای خنک کاری تجهیزات استفاده میشود. از این اب پس از تصفیه برای اب آتش نشانی ، آب آشامیدنی و آب های دیگر (با توجه به تصفیه هایی که انجام میگیرد) استفاده میشود. نمونه این سیستم پالایشگاه بنزین ستاره خلیج فارس در بند عباس است که طراحی پایه آن توسط شرکت ایتالیایی Eni انجام شده بود و هنوز کامل نشده است. همچنین در عسلوبه نزی این سیستم استفاده میشود. تا قبل از تصفیه آب، از لوله های GRP استفاده میشود و پس از تصفیه، برای استفاده در سیستم آتش نشانی (Fire fighting) از خطوط کربن استیل معمولی استفاده میکنند (این به دلیل هزینه بالاتر GRP نسبت به carbon Steel است ولی ممکن است تصفیه انجام نشود و از GRP استفاده شود)
        حالت دوم: سیستم خنک کاری Cooling Tower باشد و استخر اب دریا نداشته باشیم. در اینجا بسته به ابی که برای آتش نشانی استفاده میکنیم متریال را انتخاب میکنند.
        در زیر برهی متریال های قابل استفاده را نام میبرم:
        Carbon Steel : فولاد معمولی میباشد که در برابر اب دریا خورده میشود و نمیتوان استفاده کرد. در صورت استفاده داخل آن با لایه سیمانی پوشانده میشود که مشکلات خودش را دارد و دیگر عرف نیست.
        GRP : لوله های پلاستیکی میباشند که در برابر خوردگی مقاومت دارند ولی مشکلاتی از قبیل ضعیف بودن، ریش ریش شدن و ... دارند. این لوله های برای مصارف آب آشامیدنی (Potable Water) نیز استفاده میشوند.
        Cu-Ni : از هر دو متریال قبلی گرانتر است ولی در برابر خوردگی مقاوم است. در برابر ضربه مقاومت کمی دارد. این لوله های برای مصارف آب آشامیدنی (Potable Water) نیز استفاده میشوند.
  •     محمد نادری
        مدیریت وبسایت تخصصی پایپینگ
        www.PipingTeam.com
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد