وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping
وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping

وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا | آموزش PDMS Piping

www.PipingTeam.com

مقدمه ای بر فلنجها - قسمت چهارم

Stub END :

این نوع فلنج معمولا همراه با فلنج Lap Joint  بعنوان فلنج نگهدارنده استفاده می شود. این نوع اتصالات فلنجها در فشار کاری پایین و موارد غیر حساس کاربرد دارند. نکته قابل ذکر در مورد این روش استفاده از اتصالات فلنجی قیمت پایین آنها در مقایسه با سایر روشها می باشد. یکی دیگر از مزایای این روش این است که بدلیل عدم اتصال مستقیم فلنج به لوله امکان استفاده از فلنج با جنس فولاد کربنی در تماس با فلنج با جنس فولاد ضد زنگ مهیا می باشد. 

 

این نوع فلنجها در اندازه های مختلف ساخته می شوند. ابعاد و تولورانسهای مربوط به این نوع فلنج در استاندارد ASME B.16.9 توضیح داده شده است. همچنین توضیحات مربوط به فلنجهای با وزن سبک و مقاوم در برابر خوردگی در استاندارد  MSS SP43 توضیح داده شده است.

یک نمونه از این نوع فلنج در تصویر زیر قابل مشاهده می باشد.

Threaded Flange  :

این نوع فلنج بصورت عمومی در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای این مزیت می باشند که بدون استفاده از جوشکاری قابل اتصال به سیستم لوله کشی می باشند. در بعضی مواقع خط جوشی جهت جلوگیری از نشت همراه با اتصال پیچی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فلنج برای استفاده در بیشتر سایزها و فشارهای کاری موجود می باشند اما امروزه اغلب برای اتصالات سیستم لوله کشی با سایزهای کم مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع فلنجها برای استفاده در سیستم لوله کشی با ضخامت کم لوله مناسب نمی باشند، دلیل این مطلب نیز بطور واضح این است که امکان رزوه کاری سطح لوله مهیا نخواهد بود.

استاندارد ASME B31.3 در این باره می گوید :

هرگاه لوله ای رزوه کاری شود و برای سیستم با سیال بخار که فشار کاری این سیستم بالاتر از 250 psi باشد و یا  برای سیستم با سیال آب و با فشار کاری بالاتراز  100 psi و دمای آب بالاتراز 220 F استفاده شود، لوله های استفاده شده دراین سیستم لوله کشی بایستی بدون درز بوده و دارای ضخامتی حداقل معادل با Schedule 80  ذکر شده در ASME B36.10  باشند.

نمونه ای از این نوع فلنج در شکل زیر قابل مشاهده می باشد.

Blind Flange :

این نوع فلنجها بدون تعبیه سوراخ در وسط فلنج ساخته شده و برای بستن انتهای سیستم لوله کشی ، شیرهای صنعتی و مخازن مورد استفاده قرار می گیرند.از نقطه نظر فشار وارده به فلنج و سیستم اتصال پیچ و مهره ای Blind Flange  های سایز بالا در بین انواع فلنجها متحمل بیشترین فشار می باشد.

بیشتر فشار وارده به این نوع فلنجها از نوع پیچشی بوده که در قسمت نزدیک به مرکز به آن وارد می شود . لازم بذکر است که  این فلنجها برای استفاده در فشار و دمای کاری بالا مناسب می باشند.

نمونه ای از این نوع فلنج در شکل زیر قابل مشاهده می باشد.

 

منبع: http://shoaripour.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد