وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping
وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping

وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا | آموزش PDMS Piping

www.PipingTeam.com

مقدمه ای بر فلنجها - قسمت پنجم

سوراخهای فلنجها :

اطلاعات کلی در خصوص تعداد، مکان و اندازه سوراخهای مورد نیاز هر سایز از فلنجها را می توان در استاندارد ASME B 16.5 یافت. نکنه قابل توجه در خصوص فلنجها این است که تعداد و قطر سوراخها با توجه به فشار کاری آنها متفاوت است ، ولی اکثرا در یک کلاس و فشار کاری تعداد و قطر آنها یکسان است. بطور عمومی ، تعداد سوراخها بصورت متقارن بر روی یک شعاع تقسیم می شوند و تعداد این سوراخها عموما اعداد زوج (4و8و12و16و...) می باشد.  

جهت سوراخ :

جهت و مکان سوراخها هنگامی دارای اهمیت می باشد که بعنوان مثال فلنج در حال اسمبل نمودن اولیه با یک اتصال باشد.شاید اکثر شما جمله زیر را در نقشه ها دیده باشید :

All flange bolt holes straddle the centerlines

" خط عبوری از مرکز سوراخ پیچها باید از مرکز دو پیچ عبور کند."

این بدین معناست :

1-      1- برای فلنجهایی که بصورت عمودی نصب شده اند ( سطح فلنج بصورت عمودی بوده و خط جریان بصورت افقی رو به بالا یا پایین می باشد) وضعیت سوراخها بایستی بصورت شکل زیر قرار گیرند.


وضعیت صحیح نصب عمودی

وضعیت غیر صحیح نصب عمودی

2-      2-برای فلنجهایی که بصورت افقی نصب شده اند ( سطح فلنج بصورت افقی بوده و خط جریان بصورت عمودی رو به بالا یا پایین می باشد) وضعیت سوراخها بایستی بصورت متقارن نسبت به خط مرکزی در جهت شمال سایت  قرار گیرند.


وضعیت صحیح نصب افقی

وضعیت غیر صحیح نصب افقی

نکته قابل توجه در مورد شما سایت این است که در بسیاری از موارد شمال سایت با شمال جغرافیایی دارای اختلاف درجه می باشند. این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.


 

این نکته قابل توجه می باشد که در اکثر موارد جهت قرارگیری سوراخها بایستی مطابق استاندارد و بر اساس توضیحات بالا باشد. تنها زمانی وضعیت فوق تغییر می کند که کارفرما در این خصوص درخواست نماید ولی در 99 درصد موارد در صورت مشاهده اختلاف با وضعیت شرح داده شده ، احتمالا اشتباهی در حین کار رخ داده که شما بعنوان بازرس بایستی آن را بررسی نمایید.


منبع: http://shoaripour.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد