وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping
وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping

وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا | آموزش PDMS Piping

www.PipingTeam.com

انواع نفت خام

نفت خام مخلوط «رشادت - رسالت» (Reshadat-Resalat Crude Oil Blend)

نفت خام رشادت-رسالت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نام نفت خام مخلوط رستم و رخش خوانده می شد. بهره برداری از نفت خام رشادت در اوت 1969 و از میدان رسالت (رخش) از فوریه 1971 آغاز شد. تولید این نفت خام در دسامبر 1976 به دنبال تجاوز نظامی امریکا به سکوهای نفتی میدان های رشادت، رسالت و سلمان قطع شد و در اوت 1992 بهره برداری مجدد از آنها آغاز شد. این نفت خام با درجه «ای.پی.آی» 35، 1.7 درصد وزنی گوگرد دارد و نقطه ریزش آن 10- درجه سانتیگراد است.   

نفت خام «زارزیتین» (Zarzaitine Crude Oil)

زارزیتین نفت خام کشور الجزایر است که به وسیله خط لوله به تونس انتقال یافته و از طریق بندرصخیره (shkhirra) صادر می شود. درجه «ای.پی.آی» نفت خام زارزیتین 42 و میزان گوگرد آن 0.05 درصد وزنی است. بازده فراورده این نفت خام 15 درصد نفت سبک و سنگین، 10 درصد نفت سفید، 24 درصدگازوئیل سبک و سنگین و 37.5 درصد نفت کوره است.

نفت خام های «زاکم» (Zakum Crude Oils)

نفت خام های زاکم از نفت خام زاکم بالا و زاکم پایین تشکیل شده و از فلات قاره ابوظبی استخراج می شود. نفت خام زاکم بالا با درجه «ای.پی.آی» 34 حدود 1.7 درصد وزنی گوگرد دارد و نفت خام زاکم بالا1.1 درصد وزنی گوگرد، درجه «ای.پی.آی» آن 40 است. این نفت خام از جزیره «داس» در خلیج فارس صادر می شود.

نفت خام «زویتینا» (Zueitina Crude Oil)

نفت خام زویتینا» با درجه «ای.پی.آی» 41.5 حدود 0.3 درصد وزنی گوگرد دارد. بازده فراورده این نفت خام 35 درصد بنزین موتور، 37 درصد نفت سفید و گازوئیل و 27 درصد نفت کوره است. نفت خام زویتینا از اسکله شناور (SBM) بندر زویتینای لیبی صادر می شود.

نفت خام «ساسان» (Sassan Crude Oil)

نفت خام سریر لیبی در سال 1961 کشف شد. این نفت خام با درجه «ای.پی.آی» 37.5، حدود 0.3 درصد وزنی گوگرد دارد. بازده حجمی فراورده این نفت خام 19.9 درصد بنزین موتور، 27.8 درصد نفت سفید و گازوئیل و52.3 درصد نفت کوره است. نفت خام سریر از بندر مرساالحرقه لیبی صادر می شود.

نفت خام «سلمان» (Salman Crude Oil)

نفت خام سلمان که قبل از انقلاب به نام ساسان خوانده می شد، نخستین میدانی است که به وسیله شرکت نفت لاوان (LAPCO) در آب های فلات قاره ایران کشف شد و با میدان نفتی ابوالبخوش ابوظبی مشترک است. بهره برداری از این میدان در سال 1968 آغاز شد. نفت خام سلمان به صورت مخلوط با نفت خام های رشادت و رسالت (مخلوط لاوان) صادر می شود.

نفت خام مخلوط «سوئز» (Suez Blend Crude Oil)

این نفت خام مخلوط که بخش عمده صادرات مصر را تشکیل می دهد، از بندر «رأس شوخیر» صادر می شود. نفت خام مخلوط سوئز با درجه «ای.پی.آی» 33 حدود 1.5 درصد وزنی گوگرد دارد. بازده حجمی این نفت خام 45 درصد بنزین، 14 درصد گازوئیل و 34 درصد نفت کوره است.


منبع: assaluyeh.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد