وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping
وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping

وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا | آموزش PDMS Piping

www.PipingTeam.com

فاز 12 پارس جنوبی و درآمدزایی 10 میلیارد دلار در سال

بر اساس برآوردهای انجام شده، با تولید ۲۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز از هر فاز پارس جنوبی، حدود ۸ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال به دست می آید که ارزش آن با احتساب هر متر مکعب ۲۵ سنت، برابر با ۲ میلیارد دلار در سال است.

بنابراین با راه اندازی کامل فاز 12 پارس جنوبی که معادل 3 فاز استاندارد است، حدود 6 میلیارد دلار درآمد تنها از تولید گاز این فاز طی یک سال عاید کشور می شود.
راه اندازی کامل فاز 12 پارس جنوبی با تمام فراز و نشیب های که در مسیر توسعه داشت کمتر از یک ماه دیگر محقق می شود، فازی که سالانه با مجموع تولیداتش حدود ١٠ میلیارد دلار درآمد زایی نصیب کشور می کند و بازگشت سرمایه ای کمتر از یک سال خواهد داشت.  
قرارداد طرح‌ توسعه‌ فاز 12پارس جنوبی به‌‌ روش بیع متقابل بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌ پتروپارس‌ در سال 1384به امضا رسید و عملیات اجرایی بخش های اصلی پالایشگاه این فاز تابستان سال 1386 آغاز و مقرر شد در نیمه دوم سال 1391 به نخستین بهره برداری برسد.
پس از بروز بارها تاخیر در عملیات اجرایی بخش های مختلف توسعه‌ای این فاز که بزرگترین، فشرده ترین و بی سابقه‌ترین پروژه در تاریخ صنعت گاز کشور محسوب می شود، سرانجام 16 ماه پیش این فاز به دلیل حجم گاز تولیدی درصدر اولویت های دولت تدبیر و امید برای تولید روزانه 84 میلیون مترمکعب گاز ترش و  تولید 75 میلیون متر مکعب گاز شیرین و تزریق آن به شبکه سراسری قرار گرفت.
میدان مشترک پارس جنوبی در 16 ماه گذشته با رویکرد متفاوت در مدیریت پروژه ها، بازدیدهای دوره ای و اختصاص منابع مالی به شیوه های مختلف شاهد رویدادهای امید بخش از یک سال پیش تا کنون بوده است.
از یک سال پیش تاکنون اقدامات موثری برای توسعه و تکمیل فاز ١٢ پارس جنوبی که از نظر حجم کار، میزان سرمایه گذاری و تولید، بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی محسوب می شود، انجام شده است به طوری که اواخر سال گذشته ردیف های اول و دوم شیرین سازی و سکوی A آن راه اندازی شد.
با اتمام عملیات نصب سکوی A فاز 12 در روزهای پایانی آبان 92، از مجموع 78 میلیون مترمکعب تولید گاز هدف گذاری شده، تولید 12 میلیون مترمکعب گاز از مخزن این فاز در اسفندماه سال گذشته آغاز شد. این گاز تولیدی در نیمه دوم اسفند 92 برای تست و راه اندازی نخستین واحد شیرین سازی پالایشگاه خشکی فاز 12 به خشکی انتقال داده شد تا اینکه گاز این فاز با حجم حدود 12.5 میلیون مترمکعب در روز، در روزهای ابتدایی سال جاری با شیرین سازی در واحد نخست پالایشگاه خشکی فاز 12 به شبکه سراسری گاز کشور تزریق شد.
تولید گاز از سکوی A فاز 12 که ظرفیت نهایی آن یک میلیارد فوت مکعب هدف گذاری شده، از ابتدای سال جاری تاکنون با افزایش حدود 450 میلیون فوت مکعبی به 900 میلیون فوت مکعب برابر با حدود 25 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
سکوی دیگر فاز 12 موسوم به عرشه B که به منظور تولید گاز از مخزن این فاز به میزان یک میلیارد فوت مکعب در روز، به دست متخصصان ایرانی ساخته و 27 تیرماه در محل مورد نظر برای بهره برداری در قلب خلیج فارس نصب شد و در روز 14 آذرماه مشعل این سکو روشن شد و آماده تست اولیه برای تولید گاز شد.
روزهای پایانی آذرماه امسال تولید گاز از مخزن فاز 12 در سکوی B و ارسال این گاز تولیدی به خشکی نیز محقق شد.
سکوی C فاز 12، دیگر سکوی دریایی این فاز به منظور تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب، 14 تیرماه 93 بر روی جکت در محل چاه های تولیدیِ حفاری شده قرار گرفت و 15 دی ماه مشعل آن روشن شد و سکوی C در مرحله تست اولیه تزریق گاز، تولید و انتقال آن به خشکی قرار گرفت.
با به تولید رسیدن گاز از سکوی C و بهره برداری از ششمین واحد شیرین سازی در بهمن ماه سال جاری ظرفیت تولید پالایشگاهی گاز در فاز 12 با تولید تمام ظرفیت به 75 میلیون مترمکعب در روز می رسد. که از این میزان بیش از ٥٠ میلیون متر مکعب آن از بخش دریایی این فاز تامین می شود.
ارزش مجموعه تولیدات فاز 12 پارس جنوبی 3برابر هر فاز است
 با تولید ۵۰۰ هزار تن گاز مایع از هر فاز پارس جنوبی در سال (با احتساب هر تن ۷۰۰ دلار) ۳۵۰ میلیون دلار و با تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن اتان از هر فاز پارس جنوبی (با احتساب هر تن ۳۵۰ دلار)، ۱۷۵میلیون دلار در آمد عاید کشور می شود که این میزان برای فاز 12 پارس جنوبی به سه برابر می رسد زیرا این فاز معادل 3 فاز استاندار است.
همچنین با تولید روزانه ۳۷.۵ هزار بشکه میعانات گازی از هر فاز استاندارد ارزش قابل توجه ای نصیب کشور می شود.
با توجه به اعداد و ارقام یاد شده، ارزش مجموع تولیدات فاز 12 پارس جنوبی که معادل 3 فاز استاندارد می باشد، سه برابر هر فاز است.
افزایش درآمد ناخالص داخلی به 2 درصد
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی حدود 2درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور افزوده می شود.
اگر به نقش و اهمیت اقتصادی و اجتماعی تولیدات میدان پارس جنوبی و موضوع ایجاد فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی آن، مقوله دیپلماسی نفت و افزایش قدرت چانه‌زنی کشور در مبادلات و مناسبات بین‌المللی و افزایش نقش و اقتدار ایران در بازارهای تولید و تجارت انرژی را نیز اضافه کنیم، ارزش میدان پارس جنوبی بیش از بیش آشکار می‌شود.
استفاده ٧١ درصدی از توان داخلی در فاز ١٢
بر اساس قرارداد، پیمانکار پروژه فاز 12 پارس جنوبی باید ٥١ درصد از توان داخلی استفاده می کرد، در حالی که هم اکنون این رقم از ٧١ درصد گذشته است و این موضوع حکایت می کند که پارس جنوبی افزون بر تمام منافعی که برای کشور دارد به کارگاه بزرگی برای توانمند سازی نیروها و پیمانکاران داخلی تبدیل شده است.
برابری میزان گاز تولید شده طی 10 ماه نخست امسال با کل سال 1392
در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 60 میلیون مترمکعب گاز در فاز 12 پارس جنوبی، 12.5 میلیون مترمکعب گاز در فاز 17 و 18 پارس جنوبی و حدود 20 تا 25 میلیون مترمکعب نیز از فاز 15 و16 پارس تولید و پس از فرآورش به شبکه سراسری خطوط لوله کشور تحویل داده می شود.
با بهره‌برداری از بخش هایی از طرح توسعه فاز 12، 15 تا 18 پارس جنوبی تولید گاز طبیعی ایران طی 10 ماه نخست سال جاری معادل با کل سال 1392 بوده است.
بر اساس این گزارش، میدان گازی فاز 12 واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود 206 کیلومتر مربع می باشد که گاز طبیعی خشک آن 21 تریلیون فوت مکعب برآورد می شود. تاسیسات فراساحل در حدود 150 کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک ( 65 کیلومتری شرق عسلویه ) قرار دارد. میعانات گازی جداشده در پالایشگاه پس از شیرین سازی توسط خط لوله زیر دریایی و SBM صادر می شوند. همچنین امکان انتقال 2 میلیارد فوت مکعب در روز گاز ترش به تاسیسات Iran LNG مجاور هم فراهم خواهد شد.

http://www.nioc.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد