وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping
وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا |  آموزش PDMS Piping

وبلاگ تخصصی پایپینگ | طراحی خرید اجرا | آموزش PDMS Piping

www.PipingTeam.com

پمپهای صنعتی - قسمت اول

در این قسمت سعی بر این دارم که انواع پمپهای صنعتی را توضیح داده و استانداردها و موارد مهم مربوط به هر کدام را توضیح بدهم.

تاریخچه : اجداد اولیه انسان در کناره جنگلها و آبها زندگی می کردند.مهد تمدن های انسانی در سواحل گرم و ماسه ای بوده.در حقیقت باید گفت که این کشاورزان بودند که اجتماعات کوچکی راکه بعدها به اولین شهرها تبدیل شدند ایجاد کردند.در تمدن رومی برای نیازهای کشاورزی وشهری هر نفر،در حدود 20 لیتر آب در روز مصرف می شده. ازآنجائی که منابع محلی پاسخگوی آب مورد نیاز نبود،بشر به فکر انتقال آن افتاد.اولین ابزارانتقال آب یک ظرف چتر مانند بود که به انتهای یک تیر چوبی متصل می شد. در حدود 2000سال قبل از میلاد،این ابزارهای ابتدائی توسط اولین مکانیزم اهرمی با نام Shadoof جایگزین گشت. با وجود اینکه سیستم مذکور بطور قابل ملاحظه ای انتقال آب را ساده می کرد،ولی فقط می توانست در یک زمان مشخص یک سطل را جابجا کند.هدف مخترعان عهد باستان نه تنها سهولت فیزیکی انتقال آب،بلکه سرعت بخشیدن به آن و افزایش حجم آب جابجا شده نیزبود.نتیجاتاً  Persian Wheelجانشین دستگاههای قبلی شد.

  

یونانیان برای اختراع مکانیزمی جهت کنترل نیروی آب شهرت دارند.این سیستم دارای یک چرخ تیغه دار بود که قسمت پائینی آن در جریان آب قرار می گرفت و نیروی جریان آب موجب دوران چرخ می گشت. اگرچه دستگاه های متفاوت دیگری نیز بعد از آن ساخته شدند،ولی اصل بنیادین سیستمهای اهرمی انتقال آب ثابت باقی ماند،تا وقتی که یکی از اختراعات مکانیکی مهم در جهان باستان ظهور کرد: پیچ ارشمیدس   

پیچ ارشمیدس بر خلاف مکانیزهای گذشته،دو مزیت سهولت انتقال آب و سازگاری درشرایط و نیازهای مختلف را تواماً دارا بود و همچنین ثابت شد که استفاده از این دستگاهها به منظور آبیاری بسیار مناسب و آسان است. هدف از تمامی مطالب عنوان شده بیان این موضوع بود که: پمپ یک تکنولوژی جدید نیست بلکه تنها نیروی محرکه آن است که جدید می باشد.نیروی محرکه پمپ در ابتدا،انسانها وحیوانات بودند.طبیعی بود که این پمپ ها در یک سرعت کاری پایین کار می کردند.سپس بشر از آب و باد بهره گرفت و این روند رشد ادامه یافت تا به امروزه که بشر برای به حرکت درآوردن پمپها از الکتروموتور و توربین بخار استفاده می کند. استفاده از پمپهای پیستونی و پیچی تا قرن 19 بسیار متداول بود.تا آن زمان به دو دلیل ازپمپهای سانتریفوژ زیاد استفاده نمی شد.دلیل اول این بود که برای به حرکت در آوردن پمپهای سانتریفوژ احتیاج به نیروی محرکه بالائی بود. علت دیگر عدم مقبولیت پمپهای سانتریفوژ،مقبولیت پمپهای رفت و برگشتی بود که به نیازهای تکنیکی آن دوره پاسخ می گفت. بطور کلی پمپهای صنعتی را می توان براساس کاربرد ، مواد استفاده شده جهت ساخت ، مایعی که جابجا می کنند و حتی براساس جهت قرارگیری آنها طبقه بندی نمود. شاخص ترین نحوه طبقه بندی پمپ ها در ابتدایی ترین تقسیم بندی مربوط به اساس انتقال انرژی به مایع و در مرحله بعد توجه به هندسه پمپ می باشد. بر اساس این روش طبقه بندی پمپها به گروههای زیر طبقه بندی می شوند : 



همانطور که در چارت بالا مشخص است پمپهای صنعتی کلا به چند دسته زیر طبقه بندی می شوند :

-          پمپهای جابجایی مثبت  (Reciprocating Pumps , Rotary Pumps)

-          پمپهای سانتریفیوژال

-          انواع دیگر پمپها 

1-1   پمپهای جابجایی مثبت : مشخصه پمپهای جابجایی مثبت این است که در هر سیکل کاری مقداری از مایع مورد نظر را جابجا می کنند. این پمپ ها به دو گروه اصلی پمپهای رفت و برگشتی و پمپهای چرخشی تقسیم می شوند. پمپهای رفت و برگشتی شامل انواع Piston, Plunger& Diaphragm  می باشند. پمپهای چرخنده شامل انواع gear, lobe, screw, vane, regenerative (peripheral), and progressive cavity بوده که هریک در قسمتهای بعدی توضیح داده می شوند.

  1-2   پمپهای سانتریفیوژال : این پمپها ابتدا سرعت سیال را افزایش داده و سپس با تبدیل این سرعت ، فشار سیال را افزایش می دهند. این پمپها همچنین به پمپهای Roto – Dynamic  نیز معروف می باشند.

  1-3   انواع دیگر پمپها : انواع دیگر پمپ هاشامل electromagnetic pumps, jet pumps, gas lift pumps, and hydraulic ram می باشد.


منبع: http://shoaripour.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد